2-16-1) گشودگی نسبت به تجربه38 2-16-2) وظیفه شناسی (باوجدانی)39 2-16-3) روان رنجوری40 2-16-4) برون گرایی.40 2-16-5) تطابق پذیری (سازگاری).41 2-17) شخصیت Big-5و فرهنگ ملی.42 2-18) کاستیها و انتقادات مدل Big-543 بخش سوم : سبکهای مدیریتی 2-19) سبکهای مدیریت44 2-20) سیری در نظریات سبکهای مدیریتی.46 2-20-1) نظریات خصوصیات ذاتی مدیر.46 2-20-2) نظریات رفتاری مدیریت.46 2-20-2-1) مطالعات دانشگاه اوهایو.47 2-20-2-2) مطالعات دانشگاه میشیگان.47
2-20-2-3) مطالعات لیکرت48
2-20-2-4) مطالعات بلیک و موتون.50
2-20-2-5) نظریات موقعیتی و اقتضایی51
2-20-26-) نظریه مدیریت فرهمند.54 2-20-2-7) نظریه مدیریت ممتاز55 2-20-2-8) نظریه مدیریت تیمی.56 2-20-2-9) نظریه مدیریت خدمتگزار.57 2-20-2-10) نظریه مدیریت تحول آفرین57 بخش چهارم : مدیریت مشارکتی
2-21) زمینه پیدایش اندیشه مشارکت.59 2-22) فلسفه مشارکت.60 2-23) مبنای نظری مشارکت.60 2-23-1) تقسیم بندی از نوع اول61 2-23-2) تقسیم بندی نوع دوم.64
2-24) مفهوم مشارکت56 2-25) انواع مشارکت.67
2-26) پیش نیازهای مشارکت68 2-27) سطوح مشارکت69 2-28) مبانی فکری مشارکت.71
2-29) اجزای کلیدی برای مشارکت کارکنان71
2-30) ارزشهای بنیادی مشارکت و نتایج آن.72
2-31) درجه مشارکت72
2-32) پیامدهای مشارکت73
2-33) موانع مشارکت.74
2-34 ) دلایل عدم مشارکت کارکنان.76
2-35) سیر تکوین مدیریت مشارکتی.76
2-36) مفهوم مدیریت مشارکتی.77
2-37) اهداف مدیریت مشارکتی.79 2-38) پیش نیازهای فرآیند مدیریت مشارکتی80 2-39) ویژگیهای نظام مدیریت مشارکتی81 2-40) برنامهها و فنون مدیریت مشارکتی81 2-41) نتایج و آثار ایجاد نظام مدیریت مشارکتی.81 2-42) مدیریت مشارکتی درایران.82 2-43) پیش فرضهای نادرست در مورد مشارکت کارکنان.87 2-44) منتقدین مدیریت مشارکتی.89 بخش پنجم : پیشینه تحقیق
2-45) پیشینه شخصیت بر اساس مدل پنج عاملی Big-5 .09
2-46) پیشینه سبکهای مدیریتی95
بخش ششم : معرفی سازمانهای مورد بررسی تحقیق
2-48) سازمان مخابرات.97 2-49) اداره کل پست.100 فصل سوم: روش شناسی تحقیق..104
3-1) مقدمه105
3-2) نوع تحقیق.105 3-3) روش تحقیق.106
3-4) متغیرهای تحقیق.106 3-5) جامعه آماری .106
3-6) نمونه آماری و شیوه نمونه گیری106
3-7) ابزار جمع آوری اطلاعات.107
3-8) ابزار اندازه گیری تحقیق110 3-9)روایی و پایایی ابزار پژوهش111 3-10) شیوههای تجزیه و تحلیل اطلاعات115 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها117
4-1) مقدمه.118
4-2) نتایج توصیفی.118
4-3) تجزیه و تحلیل استنباطی121
4-3-1) شرکت مخابرات.121 4-3-1-1) بررسی فرضیه فرعی تحقیق122 4-3-1-2) بررسی فرضیههای اصلی تحقیق126
4-3-2) اداره کل پست127 4-3-2-1) بررسی فرضیه فرعی تحقیق128
4-3-2-2) بررسی فرضیههای اصلی تحقیق132
4-3-3) آزمون T-student 1-3-3-4) مربوط به سازمان مخابرات.133 4-3-3-2) مربوط به اداره کل پست.134 4-3-4) آزمون فریدمن
4-3-4-1) سازمان مخابرات134 4-3-4-2) اداره کل پست135
فصل پنجم : تحلیل نتایج و پیشنهادات137
5-1 مقدمه138
5-2) نتایج تحقیق138 5-2-1) نتایج حاصل از ویژگیهای جمعیت شناختی.138
5-2-2) نتایج حاصل از فرضیات تحقیق.139 5-2-3) نتایج حاصل از آزمون استنباطی ؛ آزمون T استیودنت142 5-2-4) نتایج حاصل از آزمون فریدمن.142 5-3) پیشنهادات تحقیق.143 5-3-1) پیشنهادات به مدیران سازمانها.143
5-4) پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی144 5-5) محدودیتهای اجرایی و علمیتحقیق145
پیوستها
نظرسنجی خبرگان.148
پرسشنامه پنج عامل شخصیت.149
پرسشنامه ادراک سبک مدیریت مشارکتی151
فهرست منابع فارسی.152
فهرست منابع انگلیسی155
چکیده انگلیسی .156 صفحه عنوان به انگلیسی157
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی کارکنان بر ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران در سازمانهای مخابرات (394 پرسنل) و اداره کل پست (246 پرسنل) استان قم میپردازد. شکل گیری این تحقیق بر اساس این مساله بود که ” آیا کارکنانی که تیپ شخصیتی آنان بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت (Big-5) است ادراک مشارکتی نسبت به سبک مدیریتی مدیران خود را در سازمان دارند ؟” و وضعیت موجود در سازمانهای مذبور در خصوص این مساله به چه صورت است . به این منظور ، برای این موضوع به مولفههای مرتبط با این سیستم پرداخته شد ، که بعد از بررسی عوامل و مدلهای مختلف ، مدل پنج عاملی شخصیت مک کری و کاستا که شامل ابعاد روان رنجوری ، برون گرایی ، تطابق پذیری ، وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به پذیرش تجربیات دیگران است انتخاب شد. همچنین برای بررسی ادراک کارکنان از سبک مدیریتی مدیران ، از پرسشنامه مدیریت مشارکتی استفاده گردید. پرسشنامه پنج عاملی شخصیت به عنوان متغیر مستقل شامل 25 سوال و ادراک نسبت به سبک مدیریتی مدیران به عنوان متغیر وابسته شامل 10 سوال میباشد. با توجه به جامعه آماری 640 نفره تحقیق ، برای تعیین
حجم نمونه ، با استفاده از جدول مورگان تعداد 240 نفر انتخاب شدند که بر اساس نمونه گیری تصادفی تعداد 147 پرسشنامه در سازمان مخابرات و 93 پرسشنامه هم در اداره کل پست توزیع گشت . بر اساس مدل فرضیات تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی میباشد . نتایج فرضیه اصلی نشان داد که بین شخصیت کارکنان و ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران در هر دو سازمان ارتباط وجود داشت . فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت برون گرایی کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان تایید گشت. فرضیه فرعی دوم تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت تطابق پذیری کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران تنها در سازمان مخابرات تایید و در اداره کل پست رد گشت .فرضیه فرعی سوم تحقیق مبنی بر رابطه بین ویژگی وظیفه شناسی کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران تنها در اداره کل پست مورد تایید و در سازمان مخابرات رد گشت . فرضیه فرعی چهارم تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت روان رنجوری کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان رد شد . و فرضیه فرعی پنجم تحقیق مبنی بر رابطه بین شخصیت گشوده نسبت به پذیرش تجربیات کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان مورد تایید واقع شد. واژگان کلیدی : شخصیت[1] ، مدل پنج عاملی شخصیت[2] ، سبکهای مدیریتی[3]